HARGA EMAS TURUN : RUGI KER?

Rugi ke kalau harga emas turun ❓❓❓

Kalau nak jual emas mesti cerita pasal harga emas naik. Tetapi kalau harga emas turun, bagaimana pula? Apa yang akan berlaku? Tak rugi ker?
 
Macam pada tahun 2013 dulu. Kan ke rugi orang yg beli emas tahun 2012 tu, tahun 2013 jatuh teruk harga emas kan.Kenapa harga emas boleh jatuh teruk pada April 2013? Sedangkan permintaan EMAS FIZIKAL semakin meningkat dan supply dari lombong semakin berkurangan termasuk disebabkan kos pengeluaran meningkat mendadak.

Harga emas JANGKA PENDEK bukan digerakkan oleh permintaan sebenar emas fizikal, tapi digerakkan oleh pelaburan paper gold atau “emas maya”. Emas maya ni termasuklah pelaburan-pelaburan emas yang ditawarkan oleh bank-bank dan institusi kewangan yang mana emasnya memang tak wujud. Beli emas, tapi cuma dapat kertas jer. Paper gold ini la yang difatwakan haram di Malaysia.

Sebab tu kami mengajak untuk beli emas fizikal sepertit yg disarankan oleh sunnah Nabi kita. Sebab ini adalah antara senjata umat Islam. Jumlah EMAS MAYA yang didagangkan mencecah 50 kali ganda lebih banyak berbanding emas fizikal yang benar-benar wujud dalam dunia sekarang, tetapi untuk jangka panjang, harga emas digerakkan oleh permintaan sebenar EMAS FIZIKAL.

Jika dilihat dari sudut positif, kalau harga emas turun, jadi rahmat jugak sebab peluang utk kita beli emas fizikal pada harga lebih murah. Emas ni lagi jatuh harganya, lagi orang beli. Tapi kalau duit kertas, lagi jatuh, lagi orang lari. Emas bekalannya terhad. Emas tak boleh ditambah pengeluarannya senang-senang. Lombong emas ambil masa sekurang-kurangnya 8 tahun untuk keluarkan gold bar pertama bermula dari proses exploration. Dan tak pernah ada satu zaman dalam sejarah manusia, emas dianggap terlalu banyak dan berlebihan di pasaran. Tapi duit kertas boleh dicetak seberapa banyak yang orang mahu hinggakan duit tu jatuh kuasa belinya.


💥KESIMPULANNYA💥
-------''---------"---------
1. Pergerakan harga emas jangka pendek yang tidak stabil dipengaruhi oleh trading emas maya. Harga emas turun naik ni sebenarnya bukan ditentukan oleh emas fizikal samada berbentuk barang kemas, gold bar atau gold coin.

2. Dari sudut jangka panjang, harga emas akan sentiasa naik disebabkan oleh pengeluaran lombong yang terhad sedangkan permintaan semakin meningkat. Ditambah lagi dengan kuasa beli wang fiat (duit kertas) yang sentiasa susut dalam jangka panjang.

3. Kalaulah pelabur emas maya minta penyerahan emas-emas mereka secara fizikal, pasti harga emas akan melompat naik sebab dagangan emas maya terlalu besar berbanding emas fizikal yang benar-benar wujud.

4. Oleh itu marilah kita sama² menyimpan emas fizikal (emas di tangan) untuk masa hadapan. Bertindaklah dari sekarang bukan hanya sekadar melihat. Berfikirlah untuk masa depan diri dan keluarga.

5.  Menyimpan emas melalui platform POWERGOLD.BIZ insyaAllah kita akan dapat komited dan istiqamah disamping berpeluang jana income melalui biz emas fizikal dan kekuatan networking !

EMAS DAPAT DUIT PUN DAPAT 👍
*1gram 1bulan 1keluarga 1kekayaan*


Sebarang pertanyaaan, sila hubungi saya.



*******************************************************************************
Untuk keselesaan perjalanan anda, jadikan CelebrityLass peneman anda untuk kesegaran anda sepanjang masa. Hubungi 019668244 untuk maklumat lanjut
*******************************************************************************

You Might Also Like

0 comments