Gunung Jerai

Teks : Sharimah Binti Yahya
Gambar : Koleksi Peribadi

Ekspedisi turun dari Gunung Jerai sebenarnya telah dicoretkan dalam blog sebelum ini . Disebabkan keputusan untuk menutup blog tersebut, semua entri yang berkaitan akan dipindahkan ke blog ini.

Pada 18 Mei 2011, ekspedisi turun dari Gunung Jerai telah berjaya. Alhamdulillah, cuaca agak baik sepanjang turun dari puncak Gunung Jerai. Perjalanan kami bermula dari Tangga Kenari . Dari situ, kami menaiki van hingga ke puncak Gunung Jerai

Puncak Gunung

Lebih kurang jam 10.15 pagi,  kami mula turun dari puncak Gunung Jerai. Lokasi yang pertama kami singgah ialah Lubuk Naga. Agak berbahaya juga untuk kami sampai ke sana kerana jalannya berbatu. Terpaksa berhati-hati kalau tidak jatuh. Di situ, kami cuma lepak-lepak, ambil gambar dan makan. Air kat situ memang best, sejuk. Waktu ni lah, tetiba aku rasa perut aku masuk angin, dalam hati berdoa semoga aku dapat meneruskan perjuangan. Disebabkan keadaan aku yang kurang selesa, perjalanan terpaksa dihentikan sekejap. Hampir 45 minit berada di Lubuk Naga, kami meneruskan misi.

Lubuk Naga

Sepanjang perjalanan, kami dapat menikmati pelbagai pemandangan dan  pokok-pokok yang tumbuh didalamnya. Bila berada di dalam hutan, haiwan yang paling aktif pada suhu yang lembap adalah pacat. Ramailah yang kena gigit termasuklah aku. Sebelum ekspedisi, kaki tuh kaki tuh dah disembur dengan serai wangi, tapi pacat gunung jerai, imunisasi dia kuat siki, kena jugaklah dengan dua ekor.

Selain digigit pacat, kasut Yafee dan Hj. Yusri telah terkoyak tapak. Terpaksalah diikat dengan tali rapia. Setelah menempuhi pelbagai cabaran dan dugaan, akhirnya berjayalah juga kami tiba di  'R&R' Gunung Jerai pada jam  1.40 petang.  Di situ, kami lepak-lepak, rehat dan makan makanan ringan yang dibawa.

Gunung Jerai

Perjalanan terakhir adalah menyusuri Tangga Kenari atau orang kampung panggil Tangga Seribu. Aku pun tak tahulah berapa banyak bilangan anak tangga (mungkin seribu berdasarkan nama yang dipanggil) tapi itulah yang paling  memenatkan. Selain curam, anak tangga tersebut juga amat rapat.  Lebih penat dan seksa dari laluan trek dalam gunung. Tepat jam 3.00 petang, kami Berjaya berada di kaki gunung.  Sebaik sahaja sampai di bawah, hujan pun turun dengan lebatnya  menandakan ekspedisi ini telah tamat.

Ekspedisi ini disertai oleh Jimmy, Tuan Hj. Yusri, Epul, Yafee, aku, Mizul dan dua orang kawan Jimmy.