DUGAAN BUAT KAMI : STROKE

20 Februari 2019

Detik hari ini, Cik Shima tak akan lupa. Hari nilah, mak jatuh bilik air dan disahkan mengalami isemik stroke.

Kejadian berlaku jam 5.30 pagi.  Cik Shima tak bangun tidur lagi. Yang sedar mak jatuh adalah adik. waktu ni adik tengah tunggu transport untuk pergi kerja. Adik kejut Cik Shima. Lihat keadaan mak yang tak boleh bergerak dan cakap, Cik Shima memang panik dan terkejut.

Dalam kepala Cik Shima, satu perkataan ja STROKE.  Bila stroke bermaksud oksigen pun tak sampai ke otak. Baru Cik Shima teringat koleksi produk vken yang ada pada Cik Shima,

Cik Shima sarungkan pada mak stokin vken, wristlet vken dan juga Cap Vken. Kami juga siapkan mak untuk di bawa ke hospital. Sampai di hospital, mak dah boleh cakap sikit walaupun kurang jelas.
Doktor buat pemeriksaan di Zon Hijau dan seterusnya transfer ke Zone Kuning. Alhamdulillah, kaki dan tangan mak boleh gerak walaupun lemah,

Doktor bagitau mak akan ditransfer ke wad dan sementara menanti wad kosong, mak diletakkan dulu dalam Transit Wad. Doktor masih lagi memantau keadaan mak. 
Alhamdulillah, tiada pembekuan darah dalam kepala, mak juga boleh makan dan minum. Ikut jadual, mak di tahan tapi akhirnya doktor benarkan mak balik apabila melihat keadaan mak yang positif.

Mak di diagnosis sebagai pesakit isemik stroke sebelah kanan. Oksigen tak sampai di certain area .Rawatan susulan selepas ini ialah fisoterapi dan juga cara kerja.

Sehingga hari ini, keadaan mak semakin positif. Tangan sebelah kanan makin kuat. Cuma jalan ja agak slow sikit kerana ada sedikit kesakitan pada bahagian pinggang akibat jatuh. Doktor dah x-ray, ada sedikit serpih di bahgaian pinggang dan dirujuk ke Klinik Ortopedik.

Cik Shima juga ikhtiarkan mak dengan produk vken seperti stokin, wristlet, vmultiple , cap dan juga vest.

Moga mak makin baik dan akan kembali seperti biasa.





You Might Also Like

0 comments