RESDUNG PUNCA KEGUGURAN RAMBUT?



Adakah anda mengalami resdung? Dan dalam masa yang sama anda menghadapi masalah keguguran rambut yang teruk? Takut kan,bila jadi macam tu?... Kalau anda nak tahu,salah satu punca keguguran rambut adalah berpunca daripada sejenis parasit @ hama bernama DEMODEX..atau dalam bahasa mudahnya (ulat resdung). Untuk pengetahuan anda, salah satu tanda-tanda resdung adalah masalah kelemumur & keguguran rambut yang berterusan walaupun dah bermacam shampoo dan ubat dah digunakan..


shampoo santan


 Sebenarnya, ramai dikalangan kita tidak sedar yang kita ni ada memiliki Demodex ni pada kulit kita. cumanya, kita anggap ianya adalah perkara biasa dan normal sebab tanda2 kewujudan hama ni pada kulit kita pun kita susah nak dapat bezakan..jadi,jom kita berkenalan sikit dengan Demodex ni..
Parasit Demodex ni saiznya sangat2 kecil,hanya berukuran 1/3 milimeter sahaja.Tempat ia bermaharajalela adalah di sekitar kulit muka, bulu mata, liang-liang roma & juga AKAR RAMBUT. Antara tanda-tanda awal kehadiran Demodex ni adalah bila kita terasa seakan-akan ada sesuatu yang merayap di bahagian kulit kepala, kegatalan yang teramat & juga penipisan rambut yang luar biasa.
 Demodex ni hidup didalam kelenjar sebum (sejenis minyak yg terdapat pada akar rambut)  dan folikel (akar) rambut, dengan cara menghisap segala zat dan nutrisi daripada akar rambut. Ia akan bersenyawa dan mengorek ke dalam kulit kita lalu mengeluarkan telurnya.kemudian menghasilkan bakteria serta jangkitan kepada kulit kita..setakat ni masih rasa parasit ni biasa2 je kan? meh baca lagi, kita tengok apa yang lebih teruk akan berlaku bila demodex ni dah bertelur dalam kulit kita.
 Demodex boleh merosakkan kulit dengan cara mengeluarkan sisa-sisa cairannya, dia tinggalkan telur dan mati.Bila dah mati, bangkai-bangkai parasit ni akan menjadi cecair dan mereput dalam kulit kita. tu yang menyebabkan rambut jadi gugur tak terkawal, kulit kepala jadi berminyak yang berlebihan, folikel (akar)  rambut mengecut dan lemah sebabkan segala nutrisi rambut dah habis dihisap Demodex ni. malah, yang menjadi lebih teruk bila berlaku perembesan & perkumuhan parasit ni boleh menyebabkan keradangan pada tisu kulit kepala dan akar rambut.

Shampo santan

10 jenis gangguan kulit kepala akibat Demodex :
1. Keradangan pada kulit kepala2. Jerawat pada kulit kepala
3. Kulit Kepala sensetif
4. Gatal yang keterlaluan pada kulit kepala
5. Keguguran rambut yang mendadak
6. Liang-liang pada kulit tertutup
7. Kulit kepala berminyak
8. Pengeluaran minyak yang berlebihan pada kulit kepala
9. Fasa pertumbuhan rambut yang pendek
10. Akar rambut lemah & rambut mudah gugur walaupun masih pra-matang
.
.
6 Langkah untuk mengelakkan diri dari  jangkitan Demodex :
1. Elakkan berkongsi tuala, cadar dan sikat dengan orang yang telah dijangkiti Demodex ni. untuk pengetahuan anda, apabila seseorang itu dijangkiti, ia akan mengambil masa yang lama untuk mengenal pasti gejala penyakit tersebut.mungkin berbulan, bahkan mungkin juga bertahun. Jadi, berhati-hati bila berkongsi menggunakan tuala, cadar dan sikat anda.
2. Cadar katil perlu ditukar selalu. sebab kita x nampak bakteria yang ada kat situ dah berapa banyak dia membiak beranak pinak, kita pulak sedap je baring golek2 atas katil tu..
3. Cuci rambut dengan shampoo untuk mengelakkan daripada kegatalan & kelemumur pada kulit kepala. Nak lebih bagus, gunakanlah shampoo yang berasaskan bahan2 organik (tanpa PARABEN, SLS & SILIKON) contohnya macam #ShampooSantan ke,untuk dapatkan kesegaran dan kulit kepala yang sihat .Sekarang ni pun dah banyak shampoo organik di pasaran,tinggal nak buat pilihan yang tepat je.
4. Tingkatkan sistem imunisasi dengan mengambil pelbagai zat seperti Vitamin B2.
5. jaga kebersihan diri
6. Elakkan tidur bersama @ memeluk haiwan peliharaan anda selalu. sebab, bukan manusia je yang hadapi masalah demodex ni. Haiwan pun tak terkecuali.melainkan anda betul2 jaga & dapatkan rawatan untuk haiwan peliharaan anda dan anda betul2 yakin ianya bebas dari gangguan Demodex ni..
akhir sekali sebagai kesimpulan,jangan anggap remeh bila anda mengalami tanda2 yang disebutkan di awal post tadi..segera cari inisiatif untuk rawat masalah anda sebelum berlarutan menjadi lebih serius.

Sumber : Maryam Abdullah






*********************************************************
Jom Celik Emas ->> Klik Sini.

Anda sayang rambut anda? Mahu Bebas Kelemumur? Rambut Luruh? Rambut Gatal? Kusut? Jom Tukar ke Produk Organik. Bebas Bahan Kimia Berbahaya. Shampoo Santan adalah terbaik. Hubungi 0192668244.
Pendaftaran Agent/ Leader juga dibuka.
**********************************************************
 

You Might Also Like

1 comments